+ جعبه سیاه

بدنبال آلودگی شهرهای بزرگ منجمله تهران،اهواز،مشهدو چند شهر دیگر برخی باستان شناسان مترصد پیدا نمودن مقصر برآمده ؛ که بدین منظور کاوشهائی را جهت یافتن جعبه سیاه در اطراف این شهرها آغاز نمودند.پس از یافتن جعبه سیاه و بازخوانی صداهای ثبت شده بر روی سفالهای درون آن نتایجی بدین شرح بدست آمد:
آقا محمد خان قاجاربه عنوان سر سلسله قاجار مرکز حکومت  خود را شهر تهران انتخاب نمود.
 انتخاب شهر مشهد توسط  نادر شاه افشار سر سلسله افشارموجب گشت بیش از دویست وپنجاه سال پیش این شهر به عنوان مرکز حکومت جهت حکمرانی انتخاب گردد.
شهر شیراز در زمان کریمخان زند معروف به وکیل الرعایا مرکز حکمرانی ایل زند قرار گرفت .
شهر تبریز نیز در زمان ایلخانیان وصفویان به عنوان پایتخت انتخاب شد.
شهر اهواز وشوش نیز پیش از اسلام ،مرکز صدارت  ایلامیان و هخامنشیان بوده است.
شهر اصفهان در زمان صدارت سلجوقیان به عنوان یکی از مراکز حکومت انتخاب شد.
شهر قزوین در زمان صفویان به همراه اصفهان وتبریز به عنوان مرکز تصمیم گیری وحکومت انتخاب شد.

نظر به شناسائی این شاهان نالایق در انتخاب این مناطق بدون توجه به استعداد اراضی وآمایش سرزمین به عنوان پایتخت سیاسی و مرکز حکومت، به این نتیجه میتوان دست یافت که مقصر اصلی در آلودگی چنین شهرهائی، پادشاهانی بوده که این مناطق را جهت پایتخت انتخاب نموده اند. و چون برابر عصر حاضر با دقت و توجه کافی و وافی به نظرات کارشناسی وفنی اقدام به انتخاب این شهرها جهت سکونت ومرکز حکومت ننموده اند لذا مقصر صد در صد تشخیص داده میشوند.
 نظر به اینکه برابر قوانین موجود که پس از بررسی جعبه سیاه هواپیما نمیتوان با خلبان کشته شده برخوردی نمود لذا با پادشاهان مرحوم شده نیز نمیتوان برخوردی شایسته داشت و پرونده به خودی خود بسته میشود.
با توجه به این اطلاعات، میتوان نتیجه گرفت که نه تنها بنزین غیر استاندارد ،بلکه توسعه ناموزون شهری ، توسعه خطوط مترو،  انتقال کارخانجات به خارج این شهرها،اصلاح خودرو های آلوده زا، فرسودگی خودروها و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی ودیگر عوامل عنوان شده از سوی کارشناسان، نه تنها تاثیری بر آلوده بودن شهرها نداشته بلکه شهرداری این شهرها کمافی السابق میتوانند به ساخت وساز در این شهرها ادامه داده و نگران افزایش جمعیت در چنین شهرهائی نبوده و برابر نقشه جامع شهری تا 10 طبقه به واحدهای مسکونی و 50 طبقه به واحدهای اداری وتجاری اجازه ساخت دهند.از سوی دیگر وزارت صنعت هیچ نقشی در آلودگی شهرها نداشته چرا که خودروهای تولیدی نه تنها استاندارهای یورو 5 را دارا میباشند بلکه قابلیت ارتقا به یورو 10 را نیز خواهند داشت.از سوی دیگر به وزارت نفت نیزبدلیل تولید بنزین هیچ اتهامی وارد نیست و این وزارت نه تنها قادر به تولید بنزین به شکل حاضر میباشد بلکه میتواند اندکی از استانداردهای آن را کم نموده تا در اعتبارات صرفه جوئی نماید.سازمان حفاظت محیط زیست هم بجای درگیر نمودن خود با چنین نهادهائی، مترصد پیدا نمودن جعبه سیاه شکار حیات وحش اعصار گذشته  باشد.

نویسنده : مهرداد مسیبی ; ساعت ۱٢:٥٤ ‎ق.ظ ; ۱٦ آذر ۱۳٩٢
تگ ها: طنز
comment نظرات () لینک


+ سرو ی که ایستاده مرد

چقدر خوب است آنچنان زندگی کنی که در زمان مرگت ، دنیائی بگریند.
نلسون ماندلا امروز در سن 95 سالگی درگذشت.
امروز نه تنها آفریقای جنوبی  فرزند خود را از دست داد، بلکه بسیاری از کشورها وشخصیتهای بزرگ وکوچک در جهان ، پدری را از دست دادند که سمبل ایستادگی، مقاومت، تلاش برای آزادگی، مبارزه برضدظلم و بردگی بود.

زندگی سراسر ایستادگی ومقاومت ماندلا میتواند سرمشق همه کسانی باشد که میخواهند منشاء اثر بوده و مدیریت خانواده،شهر،کشور ویا جهانی را به نحو شایسته انجام دهند.
ماندلا در طول زندگی پر ثمر خود کارهائی کرد که کمتر از عهده یک نفر بر میآید.الگوئی خوب برای همه کسانی که میخواهند اثرگذارترین شخص در زندگی خود ودیگران باشند.
تلاش وایستادگی در برابر بادهای مخالف و رساندن کشتی منظور به سر مقصد معلوم  در همه جنبه های زندگی میتواند اتفاق افتاده وهمگان برای نیل به اهداف عالی خود از چنین شخصیت هائی الگو برداری کنند.


خلاصه زندگینامه او بدنبال میآید:
نلسون رولیهلا هلا ماندلا روز هشتم ژوییه ۱۹۱۸ در ترانسکی در آفریقای جنوبی متولد شد. پدر او، هنری ماندلا، یکی از روسای قبیله تمبو بود. نلسون جوان در دانشگاه‌های « فورت هیر» و «ویت واترسند» تحصیل کرد و رد سال ۱۹۴۲ در رشته حقوق فارغ التحصیل شد.

او در سال ۱۹۴۴ به کنگره ملی آفریقا و از سال ۱۹۴۸ به جنبش سیاسی و مقاومت در برابر دولت آپارتاید پیوست. ماندلا در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۱ به اتهام خیانت در دادگاه‌های آفریقای جنوبی محاکمه ولی در نهایت تبرئه شد.

پس از ممنوع شدن فعالیت سیاسی کنگره ملی آفریقا در سال ۱۹۶۰ نلسون ماندلا از جمله افرادی بود که طرفدار تاسیس یک بازوی مخفی و نظامی برای این گروه بودند. رهبری کنگره ملی آفریقا در ماه ژوئن ۱۹۶۱ پیشنهاد نلسون ماندلا را بررسی کرده و تصمیم گرفت که کسانی که طرفدار ایده ماندلا برای تاسیس شاخه نظامی و به کارگیری روش‌های خشونت‌آمیز هستند، به او بپیوندند و رهبری این سازمان مانع فعالیت آنها نخواهد شد.

این طرح سیاسی به شکل‌گیری بخش نظامی کنگره ملی آفریقا منجر شد. در سال ۱۹۶۲ نلسون ماندلا دستگیر و به پنج سال زندان در اردوگاه‌های کار اجباری محکوم شد. در سال ۱۹۶۳ زمانی که تعداد زیادی از رهبران کنگره ملی آفریقا و گروه شبه‌نظامی وابسته به آن بازداشت شدند نلسون ماندلا نیز در کنار آنها در دادگاه به جرم توطئه برای سرنگونی حکومت آپارتاید محاکمه شد.
دفاعیات او در این محاکمه در سطح بین‌المللی توجه زیادی به خود جلب کرد. در ماه ژوئن ۱۹۶۴ هشت نفر از متهمان این پرونده از جمله نسلون ماندلا به حبس ابد محکوم شدند. او از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۲ در زندان جزیره روبن در حوالی شهر کیپ تاون زندانی بود و پس از آن به زندان پولزمور منتقل شد.

موقعیت سیاسی و شهرت نلسون ماندلا در سال‌های زندان به مرور تحکیم شد. او تمام سال‌های زندان را وقف اهدافی کرد که در اغاز مبارزه سیاسی برای خود تعیین کرده بود. در مجموع ۲۷ سال را در زندان سپری کرد.

پس از آزادی از سال ۱۹۹۰ میلادی، ماندلا منشی به دور از خشونت و صلح‌طلبانه در پیش گرفت.

در سال ۱۹۹۱ در جریان اولین کنفرانس سراسری کنگره ملی آفریقا که پس از حدود چهار دهه در خاک آفریقای جنوبی برگزار شد، نلسون ماندلا به عنوان رهبر این حزب و هم‌رزم همیشگی و دیرینش، اولیور تامبو، به عنوان رئیس تشکیلاتی این حزب برگزیده شدند. او با دولت آفریقای جنوبی به گفت‌وگو نشست تا کشوری چندتباری و دموکراتیک و از نظر نژادی برابر، پایه‌گذاری شود.

در سال ۱۹۹۳ پس از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به احزاب و نمایندگان اکثریت سیاهپوست این کشور، جایزه نوبل به طور مشترک به نلسون ماندلا و اف. دبلیو. دکلرک، آخرین نخست وزیر دولت سفید پوست آفریقای جنوبی، اعطا شد.

او از مشهورتین چهره‌های معاصر جهان و از جمله رهبران سیاسی‌ست که در مورد منش و کنش‌اش مقالات، کتاب‌ها و تحقیقات زیادی منتشر شده است.

علاوه بر جایزه نوبل صلح نشان‌های ملی و فراملی زیادی نیز از کشورهای گوناگون دریافت کرده است. از شوروی سابق تا آمریکا، هند، ترکیه، کانادا یا بریتانیا از او با نشان افتخار یا اعطای شهروندی افتخاری تقدیر کرده‌اند.

او از ایران نیز مدال افتخار دریافت کرده است، اما زمانی که قرار بود محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری وقت این مدال را به او بدهد و در حالی‌که موج حملات به نشریه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی و سیاسی بالا گرفته بود، ماندلا به دلیل «مشغله کاری» به تهران سفر نکرد.

نلسون ماندلا چهره‌ای محبوب در میان هنرمندان نیز بود. بسیاری از خوانندگان و موسیقی‌سازان قطعه‌ای را به او تقدیم کرده‌اند.

ماندلا و کنش سیاسی او سوژه فیلم‌های بسیاری نیز بوده است.

نلسون ماندلا سه بار ازدواج کرد، همسر نخست او درگذشت و از همسر دومش به طور رسمی در سال ۱۹۹۶ جدا شد. او همچنین شش کودک و ۱۷ نوه داشت.

مطالب بیشتر از ماندلا

نویسنده : مهرداد مسیبی ; ساعت ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ ; ۱٥ آذر ۱۳٩٢
تگ ها: دلنوشته
comment نظرات () لینک


+ طبیعت بجای پول

اخیراً طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی به تاریخ 25 آبانماه نود ودو به سازمان جنگلها ، مراتع وآبخیزداری کشور ارسال شده و که طی آن از سازمان نظر خواهی شده است.
داستان به واگذاری اراضی ملی جهت تامین بخش یا تمام هزینه ها و مطالبات پیمانکاران از اراضی ملی برمیگردد.این طرح تحت عنوان: "طرح تامین غیر نقدی مطالبات پیمانکاران" در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. در تاریخ 30 مهر سال جاری درخواست دو فوریت طرح مذکور با 47 رأی موافق، 98 مخالف و 10 ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان نرسید، بر این اساس این طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه بررسی خواهد شد.
عباس رجائی ، رئیس کمیسیون کشاروزی، آب و منابع طبیعی، پیشتر تصویب طرح نحوه تأمین غیر نقدی مطالبات پیمانکاران پروژه های عمرانی حمل و نقل و فاضلاب را منجر به آسیب جدی به محیط زیست دانست.
در ماده واحده این طرح آمده است که: به شورای برنامه ریزی وتوسعه استان اجازه داده میشودجهت تامین بخشی ازمنابع مالی تملک دارائی های سرمایه ای نیمه تمام، تکمیل شده و آماده بهره برداری فصل حمل ونقل و آب وفاضلاب روستائی وشهری وانتقال آب از محل تغییر کاربری زمینهای ملی خارج از حریم و در محدوده پروژه های راه وآب وفاضلاب ، اراضی مورد درخواست اداره کل راه وشهر سازی و آب وفاضلاب شهری و روستائی وآب منطقه ای استان واقع در حاشیه پروژه های موجود یا جدید الاحداث به صورت رایگان در اختیارادارات کل مربوطه قرار دهد تا نسبت به واگذاری اراضی مذکور به قیمت کارشناسی با تهاتر به متقاضیان بخشهای خصوصی  وتعاونی و پیمانکاران اقدام تا جهت نگهداری یا ساخت پروژه ها هزینه گردد.
از سوی معاونت فنی سازمان جنگلها ، مراتع وآبخیزداری  جوابیه ای بدین شرح تنظیم تا به مجلس ارسال گردد:
-    عمده اراضی مد نظر نمایندگان محترم در خارج از حریم شهرها و در محدوده پروژه های راهسازی ، آبرسانی و سیستم فاضلاب در زمره اراضی ملی و انفال هستند . کاربری اینگونه اراضی طبق طرح هائی است که با در نظر گرفتن اصول توسعه پایدار و در جهت حفاظت ، اصلاح و توسعه منابع طبیعی کشور و رعایت حقوق بهره برداران عرفی این عرصه ها تعیین می گردد.بنابراین تامین هزینه طرح های عمرانی از محل اراضی ملی مغایر با قوانین جاری کشور واز جمله خلاف قانون اساسی و خلاف مصالح عمومی کشور می باشد.
قطعاً تصویب چنین طرح هائی موجب خواهد شد، پیکره منابع طبیعی کشور روز بروز نحیف تر گشته و بروز پدیده هائی که اکنون گلوی بسیاری از زیستمندان این سرزمین را میفشارد تشدید گردد. از سوی دیگر تصویب این قانون باعث سوء استفاده و تشدید پدیده زمین خواری خواهد شد. 

نویسنده : مهرداد مسیبی ; ساعت ۳:٢۳ ‎ب.ظ ; ۱٢ آذر ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک


+ شهری بر فراز دود

نیاز نیست به تابلوهای هوشمند کنترل آلودگی هوا نگاه کنی تا حجم ومیزان آلودگی دستگیرت شود.وقتی نفس های تو به شماره میافتد وتا چند صد متری آنطرفتر ساختمانها را نمیبینی و سردرد وسرگیجه واسهال وتهوع به سراغت بیاید میدانی که در وضعیت هشدار قرار گرفته ای.و این عمق فاجعه ای است که مقصر آن همه کسانی هستند که سالهاست در این کلان شهربجای استفاده از تدبیر و علم در مدیریت شهری وصنعتی و استفاده از ساز وکارهای صحیح مدیریت ، تنها عشق مدیریت در سر داشته اند.و اگر در ساعت 10 صبح امروز وزش باد به کمک این شهر نمیآمد معلوم نبود تا ادامه وضعیت بحران چه تعداد از شهروندان از این داستان صدمه میدیدند.


بروز چنین مشکلاتی بروشنی مشخص است و مربوط به یک حرکت یا یک زمان خاص نیست.همانگونه که قبلا هم گفته شد نه دریاچه ارومیه نجات خواهد یافت نه مشکل آلودگی شهر تهران درست میشود.چرا که مشکل دریاچه ارومیه از زمانی آغاز شد که اصرارمدیران وقت بر ساخت جاده میان گذربه اجرا رسید.توسعه کشاورزی وعدم نظارت دستگاههای نظارتی و حفر چاه و دادن مجوز حفر از سوی مجلس و ساخت سد و چندین دلیل طبیعی و ساختگی دست بشر به مرور زمان ، روزگار دریاچه ارومیه را تیره وتار ساخت.
اکنون هم با توجه به مناظره هفته گذشته در شبکه یک سیما در خصوص آلودگی هوای تهران ، بسیار روشن است که مدیران اسبق و کنونی صرفاً بدنبال تعصبات قومی وقبیله ای بوده وبا صنفی نگری مانع از روشن شدن حقایق نزد مردم خواهند شد.چرا که جدای از شرایط توپوگرافی خاص شهر تهران و وجود کوه های دامنه جنوبی البرز ، تا مادامی که اینچنین از تولید خودروهای داخلی دفاع شود و ساخت برجهای غرب تهران و توسعه شهر تهران بصورت ارتفاعی و سطحی ونیز توزیع  بنزین غیر استاندارد وعدم انتقال صنایع با تکنولوژی کهنه  نادیده گرفته شود تنها حل این معادله چندین مجهولی پیچیده تر میگردد.
خاطرمبارکتان باشد چندین سال پیش قرار بود شهر تهران دیگر توسعه سطحی نداشته باشد اما اکنون در گذر از ضلع غربی تهران و در امتداد اتوبان همت ساختمانها نیز به طبع رشد این بزرگراه ،گوی ساخت را از هم ربوده و روزی که تهران وکرج به هم وصل شود و این حجم خودرو و مردم ناچار باشند از این اتوبان تردد نمایند شهر تهران دیدن دارد.
در کوتاه سخن برای تسکین حال خراب شهری که بجای 4 میلیون جمعیت میزبان 12 میلیون جمعیت است؛ بایستی چند اقدام ضربتی از سوی نهادهای مرتبط انجام پذیرد:
-    بستن محدوده شهر بخصوص در ضلع غربی و جلوگیری از برج سازیهای در شرف ساخت علیرغم  تصویب طرح جامع شهر تهران.چرا که هر چه جمعیت بیشتر شود به مراتب خدمات مرتبط وآلودگی نیز بیشتر خواهد شد.
-    اجتناب از صدور مجوز ساختمانهای بلند مرتبه در کوچه ها و خیابانهای 5 متری بخصوص در بافتهای قدیمی
-    توسعه حمل ونقل عمومی بخصوص مترو به نحوی که تمامی نقاط شهر امکان دسترسی فراهم گردد.
-  اصلاح ناوگان حمل ونقل فرسوده کنونی ومجهز شدن خودروهای جدید به تکنولوژیهای کاهش آلودگی 

»اجتناب از استفاده از اتوبوس های با سوخت فسیلی  در حمل ونقل های موسوم به بی آر تی
-    راه اندازی سرویس عمومی ادارات وکارخانجات که در دولت قبل تعطیل شد و بجای یک اتوبوس 40 نفره 40 خودرو تک سرنشین وارد خیابانهای تهران شد.
-    توجه ونظارت جدی در ساخت خودروهای داخل که خود ایجاد آلودگی مینمایند.
-    استفاده از بنزین سالم بجای بنزین های کنونی
و مهمتر از همه :
-    دور شدن از تعصبات و صنفی نگری نزد مدیران کنونی دستگاههای ذیربط وعدم استفاده از مدیرانی که با استدلال نادرست اصرار بر توسعه شهر تهران را دارند.
-     دادن اختیارات اجرائی به سازمان حفاظت محیط زیست جهت ملزم نمودن دستگاههای مرتبط با آلودگی شهر.

 آخر اینکه ؛ هیچ حرکتی در آلودگی شهر تهران بی تاثیر نبوده لذا منبعد بایستی خیلی محتاط اقدامات روی کاغذ را اجرائی نمود.چرا که همین تکرار اشتباهات جزئی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه چنین حال زاری را برای این دریاچه رقم زده است .وحال خراب شهر تهران هم نتیجه همین خرده تفکرات سطحی با آثار تخریب شدید در این کلان شهر میباشد.

نویسنده : مهرداد مسیبی ; ساعت ٢:٥۸ ‎ب.ظ ; ٧ آذر ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک


عناوین مطالب وبلاگ طبیعت ایران

» ::