+ شهری بر فراز دود

نیاز نیست به تابلوهای هوشمند کنترل آلودگی هوا نگاه کنی تا حجم ومیزان آلودگی دستگیرت شود.وقتی نفس های تو به شماره میافتد وتا چند صد متری آنطرفتر ساختمانها را نمیبینی و سردرد وسرگیجه واسهال وتهوع به سراغت بیاید میدانی که در وضعیت هشدار قرار گرفته ای.و این عمق فاجعه ای است که مقصر آن همه کسانی هستند که سالهاست در این کلان شهربجای استفاده از تدبیر و علم در مدیریت شهری وصنعتی و استفاده از ساز وکارهای صحیح مدیریت ، تنها عشق مدیریت در سر داشته اند.و اگر در ساعت 10 صبح امروز وزش باد به کمک این شهر نمیآمد معلوم نبود تا ادامه وضعیت بحران چه تعداد از شهروندان از این داستان صدمه میدیدند.


بروز چنین مشکلاتی بروشنی مشخص است و مربوط به یک حرکت یا یک زمان خاص نیست.همانگونه که قبلا هم گفته شد نه دریاچه ارومیه نجات خواهد یافت نه مشکل آلودگی شهر تهران درست میشود.چرا که مشکل دریاچه ارومیه از زمانی آغاز شد که اصرارمدیران وقت بر ساخت جاده میان گذربه اجرا رسید.توسعه کشاورزی وعدم نظارت دستگاههای نظارتی و حفر چاه و دادن مجوز حفر از سوی مجلس و ساخت سد و چندین دلیل طبیعی و ساختگی دست بشر به مرور زمان ، روزگار دریاچه ارومیه را تیره وتار ساخت.
اکنون هم با توجه به مناظره هفته گذشته در شبکه یک سیما در خصوص آلودگی هوای تهران ، بسیار روشن است که مدیران اسبق و کنونی صرفاً بدنبال تعصبات قومی وقبیله ای بوده وبا صنفی نگری مانع از روشن شدن حقایق نزد مردم خواهند شد.چرا که جدای از شرایط توپوگرافی خاص شهر تهران و وجود کوه های دامنه جنوبی البرز ، تا مادامی که اینچنین از تولید خودروهای داخلی دفاع شود و ساخت برجهای غرب تهران و توسعه شهر تهران بصورت ارتفاعی و سطحی ونیز توزیع  بنزین غیر استاندارد وعدم انتقال صنایع با تکنولوژی کهنه  نادیده گرفته شود تنها حل این معادله چندین مجهولی پیچیده تر میگردد.
خاطرمبارکتان باشد چندین سال پیش قرار بود شهر تهران دیگر توسعه سطحی نداشته باشد اما اکنون در گذر از ضلع غربی تهران و در امتداد اتوبان همت ساختمانها نیز به طبع رشد این بزرگراه ،گوی ساخت را از هم ربوده و روزی که تهران وکرج به هم وصل شود و این حجم خودرو و مردم ناچار باشند از این اتوبان تردد نمایند شهر تهران دیدن دارد.
در کوتاه سخن برای تسکین حال خراب شهری که بجای 4 میلیون جمعیت میزبان 12 میلیون جمعیت است؛ بایستی چند اقدام ضربتی از سوی نهادهای مرتبط انجام پذیرد:
-    بستن محدوده شهر بخصوص در ضلع غربی و جلوگیری از برج سازیهای در شرف ساخت علیرغم  تصویب طرح جامع شهر تهران.چرا که هر چه جمعیت بیشتر شود به مراتب خدمات مرتبط وآلودگی نیز بیشتر خواهد شد.
-    اجتناب از صدور مجوز ساختمانهای بلند مرتبه در کوچه ها و خیابانهای 5 متری بخصوص در بافتهای قدیمی
-    توسعه حمل ونقل عمومی بخصوص مترو به نحوی که تمامی نقاط شهر امکان دسترسی فراهم گردد.
-  اصلاح ناوگان حمل ونقل فرسوده کنونی ومجهز شدن خودروهای جدید به تکنولوژیهای کاهش آلودگی 

»اجتناب از استفاده از اتوبوس های با سوخت فسیلی  در حمل ونقل های موسوم به بی آر تی
-    راه اندازی سرویس عمومی ادارات وکارخانجات که در دولت قبل تعطیل شد و بجای یک اتوبوس 40 نفره 40 خودرو تک سرنشین وارد خیابانهای تهران شد.
-    توجه ونظارت جدی در ساخت خودروهای داخل که خود ایجاد آلودگی مینمایند.
-    استفاده از بنزین سالم بجای بنزین های کنونی
و مهمتر از همه :
-    دور شدن از تعصبات و صنفی نگری نزد مدیران کنونی دستگاههای ذیربط وعدم استفاده از مدیرانی که با استدلال نادرست اصرار بر توسعه شهر تهران را دارند.
-     دادن اختیارات اجرائی به سازمان حفاظت محیط زیست جهت ملزم نمودن دستگاههای مرتبط با آلودگی شهر.

 آخر اینکه ؛ هیچ حرکتی در آلودگی شهر تهران بی تاثیر نبوده لذا منبعد بایستی خیلی محتاط اقدامات روی کاغذ را اجرائی نمود.چرا که همین تکرار اشتباهات جزئی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه چنین حال زاری را برای این دریاچه رقم زده است .وحال خراب شهر تهران هم نتیجه همین خرده تفکرات سطحی با آثار تخریب شدید در این کلان شهر میباشد.

نویسنده : مهرداد مسیبی ; ساعت ٢:٥۸ ‎ب.ظ ; ٧ آذر ۱۳٩٢
comment نظرات () لینک


عناوین مطالب وبلاگ طبیعت ایران

» ::